miércoles, 29 de mayo de 2019

Prova sobre puntuació i neologismes

1. Posa les comes on calgui als textos següents.
1. En Jaume es va menjar un croissant, dues ensaïmades i vuit iogurts.
2. És una noia, optimista ,coratjosa, emprenedora…
3. Té una casa força, gran bellament, decorada i extraordinàriament confortable.
4. Tot va anar molt ràpid: baixà les escales, es precipità al carrer, pujà al cotxe, pitjà l’accelerador i es va quedar on era.
5. Tot li era igual: que vingués, tothom algú, ningú…
6. En Bernat, té el do de la presència: el trobareu aquí, allà a dalt a baix, arreu…
7. Vam acudir a la cita la Clara ,el seu germà i jo.
8. Té una mirada astuta, plena de picardia i amb un punt de dolenteria.
2. Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les frases següents. 
1. Demà comencen les rebaixes. Podem anar-hi amb la teva mare.
2. Els dijous anem a ballar sardans .Sempre hi anem amb la colla.
3. No vindré a dinar. Al microones trobaràs espaguetis.
4. Us ha telefonat el Miquel. Diu que l’espereu per anar al cinema.
5. Aquest hivern ha nevat molt. Feia anys que no teníem un hivern tan fred.
6. Fa temps que no ens escriu. Sembla que viu a l’estranger.
7. Com que aquest matí plovia. No hem pogut anar a la piscina ara aniré a la dutxa a refrescar-me perquè fa molta calor.
8. Estic molt preocupada perquè no he pogut sortir de casa fa dies. Vaig caure per l’escala i ara em fa molt de mal la cama.
9. Aquest és el primer any que vinc al casal i m’agrada molt. Sobretot m’ho passo molt bé quan anem a la piscina.
3. Posa els punts i seguit i les comes que falten en aquesta notícia i restableix les majúscules quan calgui. 
El Centre de Normalització Lingüística L’Heura, va organitzar la festa de final de curs, adreçada als seus alumnes, aprenents i voluntaris lingüístics. El 16 de juny a les 19h ,al Mas Fonollar la festa. Va comptar, per primera vegada, amb una mostra gastronòmica més d’una trentena de persones, procedents de quatre continents. Van fer dolços típics dels seus països d’origen. Les receptes es podran consultar properament a la pàgina web de L’Heura. Més d’un centenar d’assistents, també van participar en la samfaina de paraules, aquesta activitat, tenia com a objectiu pensar alguna paraula en català que agradés especialment, posteriorment, s’apuntava aquesta paraula en un mural ,explicant el motiu pel qual s’havia triat algunes de les targetes .Apuntaven a motius comunicatius, d’aprenentatge, anímics o llaminers.
1.              Escriu la forma adaptada dels manlleus entre parèntesis en aquestes oracions.
 a) Hem demanat un parell de (sandwichs) per berenar. …SANVITX………………………
b) Hem de respectar la data de consum preferent dels (yoghourts)……IOGURT……………….
c) Si no presentes el (ticket), t’assegur que no entrarà........ENTRADA………………………….
d) La gent va mirar interessada el (show) de l’artista……ESPECTACLE……………………….
e) Diu que pateix (stress)………ESTRES………………………
Resultat d'imatges de sanwich
 2.              Escriu, partint dels manlleus de l’anglès corresponents, la forma adaptada per designar els esports següents en català:
·       Baseball:  BASEBALL

·       Basketball: BASKETBALL
·       Cricket: CRICKET
·       Hockey: HOQUEI
·       Rugby: RUGBY
·       Volleyball: VOLLEYBALL
Imatge relacionada
 3.              Completa les oracions amb les paraules genuïnes del requadre següent:
 a) He obert una carpeta anomenada (downloads). ……DECARREGA…………………
b) L’ordinador té un (hardware) de primeres marques……………MAQUINARI………………
c) Presenta un nou (look) al darrer disc……………PROGRAMARI…………………………..
d) Entre els meus (hobbys) es troba el bricolatge……………AFICIO……………………………..
e) Cal evitar l’ús de (software) pirata……………MODEL ………………………………………..
f) Va desfilar la (top ten) més reconeguda de la passarel·la…………IMATGE…………………..
 imatge      programari       maquinari      descàrrega    model      afició
 4.              D’aquests neologismes, quins s’han format pel procediment del manlleu?

·                Pírcing
·                Dessuadora
·                Pizza
·                Impressora
·                Ciència-ficció
·                Caiac
·                Escàner 
 5.              Tria el mecanisme que s’ha usat per a la formació de cada un d’aquests neologismes:
 ·                Trencaclosques (composició/derivació)
·                Rentadora (habilitació semàntica/derivació)
·                Mòbil (acronímia /escurçament)
·                Navegar (derivació/habilitació semàntica)
·                Ovni (acronímia/escurçament)
·                Llapis USB ( habilitació semàntica/composició)

No hay comentarios:

Publicar un comentario

compresio lectora

Comprensió lectora Aquí teniu un text de na Carolina Ibac, comenta'l al teu blog, fes-ne un resum i penja'l. Cerca una imatge ...